STRONA GŁÓWNA · O NAS · KONTAKT · KODLK W ŚWIETLE MEDIÓWGrudzień 15 2019 14:40:15
Reklama
Saturn.pl
NASZ KANAŁ NA YOU TUBE

ZAPRASZAMY NA NASZ KANAŁ NA YOU TUBE!
Facebook
ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA NASZEGO PROFILU NA FACEBOOKU::
FACEBOOK KODLK
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
SENTYMENTALNA PODRÓŻ W CZASIE
Linia: Jaworzyna Śląska -Kędzierzyn Koźle
Linia: Wrocław-Wałbrzych-Jelenia Góra- Zgorzelec
Linia: Wałbrzych - Kłodzko
Linia: Jelenia Góra- Mysłakowice- (Karpacz)- Kowary- Kamienna Góra- Marciszów
Linia: Jelenia Góra- Tanvald
Linia: Świeradów Zdrój -Lwówek Śląski- Legnica
Linia: Luban Śląski- Leśna
STATYSTYKI
Jak bardzo popularna jest nasza strona?
KOLEJ W SIECI
Kurier Kolejowy
Inforail
Rynek Kolejowy
OKOKO
Kolej w województwie śląskim
Kolejowy Portal Informacyjny
Kolejowe Mazowsze
Transport Kolejowy
Storna MK z Jeleniej Góry
Kolej w Szklarskiej Porębie
Serwis Kolejowy
Kolejowy Wrocław
Strona Kolejowa Wojtka Michalskiego Kolejowa Toplista
Kolejowa Iłowa
ZANIM WSIĄDZIESZ DO WAGONU ...
Archiwalne rozkłady jazdy
Aktualny rozkład jazdy
SPÓŁKI KOLEJOWE
InterCity
Przewozy Regionalne
Cargo
Koleje Dolnośląskie
Linia: Wałbrzych Główny- Kłodzko Główne
9 stycznia 1854 roku nadprezydentowi prowincji śląskiej hrabiemu Zedlitz Tutzschlerowi został wręczony memoriał sporządzony w Witemberdze przez niejakiego Krügera, specjalisty od budowy kolei w ówczesnych Prusach. Linia ta miała stanowić część linii berlińsko - wiedeńskiej miała prowadzić z Berlina przez Görlitz, Jelenią Górę, Wałbrzych, Nową Rudę, Kłodzko Międzylesie a następnie do Czech przez Usti nad Orlici skąd do Wiednia prowadziła już wybudowana wcześniej linia kolejowa. Koszty Krüger wyliczył na około 6 mln 250 tys. talarów. Według projektu linia miała być dwutorowa Ponadto do jej budowy zamierzano utworzyć spółkę akcyjną, na którą sam Krüger zamierzał wyłożyć 100 tys. talarów Ponadto budową linii interesowała się także część społeczeństwa berlińskiego, która liczyła na przez to na lepszą możliwość dotarcia do ulubionych uzdrowisk na Ziemi Kłodzkiej. Niestety, plan Krügera został odsunięty jak się później okaże na 25 lat. Już w maju 1855 roku w wyniku działań lokalnych utworzył się w Nowej Rudzie komitet do przygotowania budowy linii, na której czele stanął dyrektor kopalni, Neywitz. Oprócz niego prace komitetu zasilili: burmistrz miasta Breyer, pierwszy starosta nowo utworzonego powiatu noworudzkiego hrabia Pfeil oraz właściciel słupieckich kopalń, hrabia von Pilati. Zarówno władze miasta jak i powiatu widziały w budowie kolei szansę rozwoju regionu, bowiem ułatwiłoby to eksport wydobywanego w noworudzkich kopalniach węgla oraz wydobywanego w okolicznych kamieniołomach piaskowca, ponadto mogłyby się pojawić w mieście oczekiwane przez niektórych towary kolonialne, jak również poprawiłoby to komunikację. Z takim racjami przedstawiciele tego komitetu pojechali 6 maja 1856 roku do Berlina i gościli u pruskiego Ministra Handlu, Rzemiosła i Robót Publicznych przedstawiając mu te racje. Ponadto była ponownie omawiana sprawa budowy kolei berlińsko - wiedeńskiej, której koszty oszacowano na 20-30 mln talarów. Niestety, Niestety ta inicjatywa została na pewien czas odsunięta. Od 1862 roku obserwuje się naciski władz powiatowych i miejskich na budowę linii przez Nową Rudę, a trzy lata później rozpoczęto już pierwsze prace, polegające na wycinaniu lasu na zboczu ówczesnej Góry Szubienicznej (Galgenberg a obecnie Ruda Góra), bowiem tam planowano położenie torów. W październiku 1866 r. pojawiła się wersja aby odcinek Wałbrzych - Kłodzko wybudować przez Mieroszów i czeski Broumov, z pominięciem Nowej Rudy, a nowa wersja mówiła o budowie kolei do Nowej Rudy od strony Dzierżoniowa przebiciem tunelu pod przełęczą Woliborską (711 m) w Górach Sowich. Do jej realizacji nie doszło. Prace z budową linii kolejowych zostały przerwane w 1870 roku, kiedy doszło do wybuchu wojny francusko - pruskiej, która doprowadziła do zjednoczenia Niemiec. Właśnie ta wojna pokazała jak ważną rolę w przeprowadzeniu wojny odgrywała wówczas kolej i po jej zakończeniu wrócono do pierwotnych koncepcji. W 1875 roku wybudowano linię z Wrocławia przez Kłodzko, Międzylesie do ówczesnej granicy austriackiej. W tym samym roku rozważano możliwość budowy linii ze Świdnicy przez Pieszyce, Jugów, Miłków (ob. część Ludwikowic Kłodzkich) do Nowej Rudy z wydrążeniem tunelu pod przełęczą Jugowską (805 m). I ta koncepcja nie doszła do skutku. Ponownie prace rozpoczęto w lecie 1876 roku, kiedy zaczęto drążyć tunele a jesienią prace ziemne i budowę wiaduktów. Na całej długości linii, liczącej 51 km wybudowano dwa mosty (w kłodzku nad Nysą Kłodzką i w pobliżu wsi Gołogłowy nad Ścinawką) osiem wiaduktów wiaduktów, z których noworudzki nad rzeką Woliborką był uważany "za najwyższy w całej monarchii", a na odcinku zaledwie 17 km pomiedzy stacjami Świerki Dolne - Wałbrzych Główny wydrążono trzy tunele: pod Świerkową Kopą (609 m), Sajdakiem (586 m), i Małym Wołwcem (720 m). Tunel pod Świerkowa Kopa - jest to jeden z najdłuższych tuneli w Sudetach ma 1171 m długości biegnie na wysokości ok. 530-549 m. W latach 1907-12 wykuto drugi równoległy tunel dla drugiej nitki torów. Tunel pod Sajdakiem - powstał w 1880 roku i ma 378 m. długości Tunel pod Małym Wołowcem - w roku 1879 ukończono budowę najdłuższego tunelu w Sudetach i obecnie najdłuższego tunelu w kraju. Powstał na wysokości 540 m i ma 1601 m długości 4,8 m szerokości i 5,8 m wysokości. Pierwszy pociąg pasażerski przejechał nim 15.06.1880 r. była to wówczas linia jednotorowa. W latach 1909-12 zbudowano drugi równoległy tunel o podobnych parametrach i długości 1560 m (drugi w kraju) pierwszy pociąg przejechał nim 1.10.1912 r. Podczas II wojny światowej miały służyc jako schrony kolejowe lub strategiczne Miejsce pod budowę dworca zostało wybrane w 1874 roku. Budynek dworca zbudowano prawdopodobnie w 1903 roku z czertwonego piaskowca w stylu neoklasycznymłączonym ze stylem arkadowym. Przy nim budynek dla pracowników kolei. Pierwszy pociąg na stację w Nowej Rudzie wjechał od strony Kłodzka 10 czerwca 1878 roku (była to jazda próbna) a oficja lnie 1 czerwca 1879 roku. Natomiast pierwszy oficjalny pociąg z Nowej Rudy do Wałbrzycha wyjechał 15 października1880 roku. Koszty budowy tego odcinka wyniosły 22 mln 170 tys. marek. W latach 1909 - 1912 kosztem blisko 10 mln marek położono drugi tor, który kładziono od Wałbrzycha w kierunku Kłodzka. Pierwszy odcinek go Głuszycy był gotowy do maja 1912 roku a do Kłodzka w październiku tego roku. Musiano również przebić trzy bliźniacze tunele oraz osadzić na wiaduktach stalowe przęsła.Przebudowano również niektóre stacje. W 1880 roku linią, która była częścią "Śląskiej Kolei Górskiej", jeździły 4 pociągi osobowe i wiele towarowych, które wywoziły wydobywany w noworudzkich kopalniach węgiel, ale które również przywoziły do Nowej Rudy tańszy węgiel górnośląski. W grudniu 1908 roku liczba pociągów osobowych zwiększyła się do 17 a w 1937 - 25 osobowych, 4 pośpieszne i 2 przyśpieszone. Czas przejazdu pociągu pośpiesznego z Wałbrzycha do Nowej Rudy (z przystankiem w Jedlinie Zdroju 29 km) wynosił około 30 minut. Jeździły tędy m.in. pociągi dalekobieżne relacji Berlin - Kudowa Zdrój oraz Jelenia Góra - Bytom. W lutym 1945 roku jadący tędy z obszarów Śląska w kierunku zachodnim pociąg medyczny z rannymi oraz personelem medycznym uległ awarii tunelu pod Świerkowšą Kopą i z niesamowitym pędem cofał się w kierunku Kłodzka. Na stacji Ludwikowice Kłodzkie Został puszczony na boczny tor, bowiem spodziewano się, że jadąc pod górę, wyhamuje. Jednak kozioł oporowy nie wytrzymał uderzenia i skład z ludźmi runął na wysokości osiedla Orkany w dół zapalając się. Oficjalnych danych na temat tego wypadku nie podano, mówiło się o wielu zabitych. W dniu kapitulacji 8 maja 1945 roku wycofujące się niemieckie oddziały wojskowe wysadziły wiadukt na Zatorzu i przez to linia przez pewien okres czasu nie mogła być wykorzystana na całej długości. Dlatego też przystąpiono do odbudowy jednego przęsła, które było wykonane według projektu inżyniera Ptaszyńskiego z drewna (stąd też nazwa "most na zapałkach"). Metalowe przęsło wykonała w latach 40-tych Huta Kościuszko drugiego nie założono do dnia dzisiejszego. Do roku 1990 przez Nową Rudę jeździło wiele pociągów dalekobieżnych, m.in. Jelenia Góra - Kraków, Katowice - Berlin, Katowice - Lipsk okresowo pociąg relacji Jelenia Góra - Mysłowice oraz przez kilka sezonów Jelenia Góra - Zagórz k. Sanoka. Bardzo popularnym pociągiem był pociąg relacji Międzylesie - Wrocław przez Jedlinę Zdrój. Zagórze Śląskie, Świdnicę - Przedmieście, Sobótkę, który jeździł do początku lat 90-tych XX wieku. Jeszcze do niedawna jeździły nią dwie pary pociągów relacji Kłodzko - Wałbrzych ( w soboty i niedziele o innych godzinach). W okresie wakacyjnym jeździ Pociąg Śnieżka relacji Jelenia Góra - Kraków. Linia kolejowa Kłodzko - Wałbrzych jest uważana pod względem widokowym i krajoznawczym za jedna z najpiękniejszych tego typu linii w Polsce. Jazda po niej pociągiem dostarcza wielu wrażeń, można podziwiać z okien pociągu wspaniałe krajobrazy. Ponad to znajdują się na niej najdłuższe tunele na Dolnym Śląsku. Tańszą eksploatację zapewniłoby z pewnością uruchomienie na niej autobusów szynowych. Jest wykorzystywana również do przewozu towarów (obecnie przede wszystkim urobek z okolicznych kamieniołomów. Na obszarze miasta jest obecnie linią jednotorową. Atrakcje na linii kolejowej Kłodzko - Wałbrzych na obszarze Nowej Rudy - wiadukt kolejowy nad Potokiem Woliborki - wzniesiony w latach 1879 - 1880, niegdyś uważany za "najwyższy w całej monarchii", nazywany bywa przez noworudzian Czarnym Mostem. Wysokość od osi toru do lustra wody rzeki wynosi 36 m. Na czterech kamiennych pylonach oraz trzech filarach położono dwie nitowane stalowe konstrukcje o długości 148 m. Jedną z nich zdjęto w 1993 roku, aby zmniejszyć nacisk na filary.
CENTRUM ZRÓWNOWAŻONEGO TRANSPORTU
Image and video hosting by TinyPic
CENTRUM ZRÓWNOWAŻONEGO TRANSPORTU
ŚWIATOWY RANKING KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI
ŚWIATOWY RANKING KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI
FUNDACJA WROCŁAWSKIE HOSPICJUM DLA DZIECI
FUNDACJA WROCŁAWSKIE HOSPICJUM DLA DZIECI
KOLEJOWA TOPLISTA
100 najlepszych stron o kolejach

Kolejowa Toplista
POGODA
KARKONOSZE: GÓRY IZERSKIE: KOTLINA KŁODZKA: ŁUŻYCE: INNE MIASTA:

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie